Laadsturing achter de meter

2020-05-20

We hebben de afgelopen 1,5 jaar gewerkt aan een pilotproject bij Elaadnl samen met Maxem en Enexis. Maxem heeft een HEMS (Home Energy Management System) waarmee ze de energie in je huishouden kunnen regelen. Veel mensen die thuis een laadpunt hebben en de auto moeten laden, kunnen problemen krijgen omdat ze tegelijkertijd de auto opladen, aan het koken zijn op inductie en ook nog eens de wasmachine aan hebben staan. Op dat moment kun je wel eens teveel energie vragen en 'klappen de stoppen eruit'. De HEMS kan er voor zorgen dat op zo'n moment je huishoudelijke apparaten doorgaan en de auto iets minder snel geladen wordt.

Het vervelende voor een netbeheerder is dat het verbruik van een auto nogal een impact heeft op het net (lees: in piek laad-vermogen ongeveer 10 keer een gemiddeld huishouden). Als er nu meerdere bewoners in 1 straat bijvoorbeeld een Tesla voor de deur hebben staan, die allemaal om 18.00 uur beginnen met laden, kan dat voor veel problemen zorgen. Dit is redelijk onbekend gebied voor een netbeheerder, achter de meter bij mensen thuis. Ook is het zo dat een netbeheerder dus niet zomaar stroom kan stopzetten voor je huis, dan zouden de bewoners nogal een probleem hebben (wettelijk gezien zijn er ook restricties). 

Slim laden van elektrische auto’s <b>ontlast elektriciteitsnet met 40%</b>

Wij zijn dus een project gestart waarin meerdere deelnemers (ongeveer 150) een HEMS aangeschaft hebben (of al tot hun beschikking hadden) en we via deze HEMS toch als netbeheerder een signaal konden sturen als het net bijvoorbeeld overbelast dreigde te raken. Natuurlijk is dat nu nog niet het geval (wel degelijk een toekomst scenario), maar dit is wel een goede test om te kijken of we met wat minder capaciteit toch een auto vol konden laden en tegelijkertijd de druk op het net in de piek wat konden verminderen.

Mijn taken bij ElaadNL en ook bij dit project zijn data-gerelateerd. Samen met collega's hebben we de data verzameld op ons dataplatform, geanalyseerd en gevisualiseerd. Via een dashboard (gemaakt in Shiny) konden we elke week dus in de gaten houden wat er de voorafgaande weken gebeurd was en of er nog aanpassingen nodig waren. Bij aanpassingen moet je denken aan de hoogte van de beschikbare capaciteit voor een auto om te laden en op welke tijdstippen dit beschikbaar was. Ook moest er op het einde natuurlijk berekend worden wat we nu aan piekreductie behaald hadden.

Een screenshot van het dashboard:

 

Heel erg leuk om aan een dergelijk project mee te werken, een dashboard te mogen maken, en de tijdreeksen van verbruik te mogen analyseren. Ook omdat we echt piekreductie hebben bewerkstelligd. We kunnen het net op piekmomenten ontlasten met maar liefst 40%!! Ook zien we dat deelnemers enthousiast zijn over laadsturing, iets wat in de media soms nogal in twijfel wordt getrokken.

Op Enexis en Tweakers vind je eventueel nog meer resultaten en discussies:

https://www.enexisgroep.nl/nieuws/slim-laden-van-elektrische-auto-s-ontlast-elektriciteitsnet-met-40/

https://tweakers.net/nieuws/167236/enexis-slim-laden-elektrische-autos-leidt-tot-40-procent-minder-piekbelasting.html

Het officiële verslag kun je hier vinden:

https://www.enpuls.nl/media/0iokweip/een-stabiel-elektriciteitsnet-door-slim-laden-aan-huis.pdf


Bekijk alle posts van Peter