Van productontwikkeling een Customer Journey maken

2019-11-18

Bij Infiniot hebben we, met de ontwikkeling van Smart Alarming, van dichtbij mogen mee maken wat de energietransitie inhoudt. Met een groeiend aantal duurzame energiebronnen en het uitbreiden en vernieuwen van het energienet groeit het aantal alarmen uit het energienet alsmaar door. De bedrijfsvoerders van Stedin, die het net bewaken, staan voor een steeds grotere uitdaging. Nieuwsgierig hoe wij hebben geholpen? Lees snel verder!

 

 

Op het NOC (Net Operations Center van Stedin) wordt het energienet 24/7 gemonitord, maar de bedrijfsvoerders worden daar overspoeld met alarmen. Mijn collega Patrick heeft in zijn blog al uitgebreid verteld hoe dit slimmer kan, en hoe wij deze uitdaging aangepakt hebben na zijn scriptie. Door middel van een random forest hebben wij een goede storingsdetectie tool kunnen ontwikkelen. Ruim 95% van de storingen worden gedetecteerd door onze Smart Alarming tool. Maar hoe krijg je de ervaren netbeheerders mee in onze oplossing? Hoe laat je de ervaren netbeheerder onze tool omarmen en vertrouwen?

Nieuwsgierigheid en Expertise                   

De IT-wereld zit vol voorbeelden van software van uitstekende kwaliteit, maar die in de praktijk floppen. Voor een succesvol product, kijk je naar de gebruiker. Het is essentieel om te weten wat de gebruiker doet, hoe en waarom hij iets doet. Drie essentiële vragen en antwoorden om een succesvol product te lanceren. Ook buiten de IT. Stedin vindt het dan ook belangrijk dat we de bedrijfsvoerders van het NOC betrekken in de ontwikkeling van Smart Alarming, zodat die het product omarmen. En dat is leuk!

Om het probleem goed te doorgronden hebben we twee dagen meegekeken op het NOC. Daar hebben we veel kennis op gedaan van het energienet, en de werkwijze van de bedrijfsvoerders. Daarbij hebben ze gelijk de kans gegrepen om veel input te geven voor de analyse en de interface. Als experts in hun vakgebied en als eindgebruiker is dit heel waardevol geweest voor ons project. Zowel voor een degelijke analyse van het probleem, als gebruiksgemak op de interface.

Pizza

Na de kennismaking op het NOC hebben we geëxperimenteerd met mock-ups en verschillende interfaces. Dit om te testen wat werkt voor de bedrijfsvoerders, en wat niet. Dat is belangrijk. Een gebruiker die betrokken wordt bij de ontwikkeling van een product, gaat het product vervolgens veel meer waarderen. Dat maakt de kans van slagen een stuk groter. Uiteindelijk hebben we een versie van de software waar we vertrouwen in hadden gepresenteerd op het NOC. De pizza’s mochten uiteraard niet ontbreken. Alles voor een goede customer journey.

 

 

Resultaat

Met de input van de netbeheerders over hun werk en voorkeuren hebben we een overzichtelijk dashboard ontwikkeld voor de videowall op het NOC. Deze hebben we uitgebreid met een interface voor de desktop van de bedrijfsvoerders. Op aanraden van de bedrijfsvoerders hebben we aan het dashboard verschillende filterfuncties en andere functionaliteiten om een storing te accepteren of af te wijzen, toegevoegd. Met die input kunnen we ons model achter de schermen ook weer verbeteren.

Het is gaaf om te zien hoe de bedrijfsvoerders met ons mee denken en aandachtspunten voor ons aanwijzen. Dat zelfs de meest kritische bedrijfsvoerders met suggesties komen, en de tool ook inzetten, is voor ons een veelbelovende start van de Smart Alarming Software.

 


Bekijk alle posts van Tim