Van 6-cilinder naar 1-fase

2019-08-06

ElaadNL vervult een vooruitstrevende pioniersrol in de energiewereld. Zelfs internationaal wordt gekeken en geleerd van de slimme laadoplossingen die hier worden bedacht en geïmplementeerd. Hier hoort natuurlijk een visitekaartje bij in de vorm van een elektrische bedrijfsauto. Deze wordt gebruikt voor bedrijfsritten en vele testen. Bijvoorbeeld Vehicle2Grid waarbij de auto stroom aan het net teruglevert om bijvoorbeeld het net te ontlasten tijdens piekbelasting als je de auto niet gebruikt. Om ElaadNL collega's kennis te laten maken met elektrisch rijden is er een programma 'Leave with the Leaf' opgezet. Je krijgt de auto een tijdje mee nadat je een challenge uit de grabbelton hebt getrokken. Mijn challenge was 'cross-border charging'. Krijg je het voor elkaar om naar het buitenland te gaan en de auto daar te laden? 

Er werd meteen aan toegevoegd dat de challenge meerdere keren is getrokken, maar nog nooit was gehaald. We zullen maar zeggen dat de druk lichtelijk werd opgevoerd. Voor mij genoeg reden om spijkers met koppen te gaan slaan. Via oplaadpalen.nl ben ik meteen gaan zoeken naar een laadpaal vlak over de Duitse grens. Het wordt meteen duidelijk hoeveel palen er in Nederland staan ten opzichte van Duitsland. Ik vond een paal in Kranenburg, als deze niet zou werken of bezet zou zijn zou ik 10 kilometer moeten uitwijken naar de eerstvolgende paal. De Leaf had bij vertrek vanaf ElaadNL 61% accucapaciteit, ik had hem bewust niet geladen omdat ik de route van 100km van Arnhem via Duitsland naar huis prima zou moeten halen aldus de boordcomputer, het moet ook allemaal niet te makkelijk worden. Na een relaxte rit kom ik in Kranenburg aan en het is plug & play aan de paal met de Travelcard laadpas. Een vriendelijke dame en tevens mede Leaf rijder maakt een foto als bewijs en vindt het erg leuk om te horen dat ik de border-cross challenge heb gehaald.

Na een boodschap vervolg ik mijn weg naar huis en daar aangekomen weet de Leaf me te vertellen dat ik nog 52 kilometer actieradius heb. Dat komt absoluut niet overeen met de voorspelde actieradius voor vertrek en de daadwerkelijk gereden kilometers, ondanks dat ik in de eco modus rijd en uitsluitend regenererend rem. Ik begin te rekenen, morgen moet ik 44 kilometer rijden naar mijn werk, tijd voor een nog een challenge? Dat kan alleen maar een billenknijpend ritje worden met de optimistische voorspelling van de Leaf. Challenge accepted!

De volgende ochtend vertrek ik rustig en houd 90 - 100 km/h aan op de snelweg en merk dat de actieradius nu precies gelijk op gaat met de gereden kilometers. Mooi, met 8 kilometer reserve zet ik een lekker muziekje aan en cruise ik over de A2. Totdat 10 km voor mijn eindbestemming de auto melding geeft dat ik nu moet gaan laden en de navigatie even later vraagt om me alsjeblieft naar de dichtstbijzijnde laadpaal te navigeren. Waarom zou ik? Ik heb toch genoeg om mijn rit af te maken? 5 kilometer voor het bereiken van mijn eindbestemming heeft de auto opgegeven om de resterende actieradius weer te geven. Het is alsof de Leaf zegt 'You're on your own now, ik kan je niet meer helpen'. Doemscenario's over een stil gevallen EV komen in mij op. Als je het net niet haalt, heb je een probleem. Even op en neer lopen met een jerrycan brandstof is geen optie. Met 2% accu capaciteit verlaat ik de snelweg en kom ik aan bij mijn werk waar ik de dorstige Leaf meteen aan het krachtstroom infuus aansluit. Gehaald! Wie had het over range anxiety?

Een geïnteresseerde collega komt vragen waarom mijn auto 's-middags nog steeds aan het laden is. Zijn eigen auto was ondertussen volledig opgeladen, ondanks dat hij hem later had aangesloten. Ik vertel van mijn rit en als vanzelf heeft de collega ook zo zijn spannende ritten gehad met zijn EV. In de middag is de 40kWh accu vol en geeft de laadpaal aan dat er maar liefst 38,7kWh geladen is. Tijd om een aantal collega's voor het eerst te laten kennismaken met een ritje, evenals mijn gezin, mijn buurman, mijn schoonmoeder, wie niet eigenlijk? En wat zit er eigenlijk onder de motorkap? Het blijkt een omvormer van formaat te zijn met daaronder de elektromotor en transmissie.

De week is nog niet om en de koek is nog niet op. Wat is er mogelijk als er geen laadpaal beschikbaar is in de buurt? Hoe haalbaar is het dan om elektrisch te rijden met de langzame thuislader? Tijd om de proef op de som te nemen en mijn smart metering specialisatie moest ook maar eens benut worden. Ik maak een testopstelling door vanaf een aparte groep in mijn meterkast een extra slimme meter aan te sluiten die ik vervolgens aansluit op de Leaf thuislader. Vakkundig de stekker door het wc-raampje naar buiten en hup, laden maar!


Vooraf had ik de slimme meter al geconfigureerd met het zogenaamde Definable Load Profile. Ik heb maximaal 960 meetpunten die ik naar wens kan configureren. Ik kies ervoor om elke minuut vermogen, spanning, stroom, en blind vermogen te loggen. Dit kan ik precies 16 uur doen en laat dat nu net precies de volledige maximale laadtijd van de Leaf zijn. De thuislader is namelijk begrensd op 10 Ampère. De 40kWh accu kun je dus altijd binnen 16 uur volledig laden. Na een nacht krijg ik de volgende data uit de slimme meter:

De begrensde stroom is keurig onder de 10 Ampère gebleven en dus het vermogen ook met een maximaal gemeten vermogen van 2270 Watt. De spanning varieerde tijdens het laden tussen de 222 en 236 Volt. De totaal geleverde energie is 29,98kWh, daarmee is de auto vanaf 26% weer volledig opgeladen en is de actieradius 180km toegenomen. Mijn kWh tarief is 22,4 cent dus het elektrisch tanken heeft me €6,72 gekost. Het laden heeft precies 14 uur geduurd, prima werkbaar wat mij betreft.

Na 1 week, 3 keer laden en 631 elektrische kilometers lever ik de Leaf dik tevreden in. Ik ben verleafd!

 

Meer weten over elektrische auto's bij ElaadNL? Lees verder:

Zo, leuke auto! Elektrisch?
Veldtesten hoort er ook bij

 


Bekijk alle posts van Carlo