Digitalisering en Lifecycle management

2018-08-31

Dankzij het digitaliseren van het elektriciteitsnet kunnen netbeheerders storingen snel opsporen en zelfs voorkomen, gerichter investeren in de netten en klanten data aanbieden die zij nodig hebben om gemakkelijker hun energiekeuzes te maken. 

De uitdaging hierin is dat er steeds meer apparatuur nodig is om die digitalisering te realiseren, zoals modems, routers, switches, servers, PLC's, RTU's en ga zo maar door. Deze (secundaire) assets moeten worden ingekocht, geinstalleerd, onderhouden en vervangen. Het doel van Lifecycle Management (LCM) is om die assets te registreren en in beheer te nemen zodat van iedere asset te allen tijde bekend is of het functioneert, wat de status is en of het onderhoud nodig heeft. Het is echter niet eenvoudig om dit goed in te richten, want:

* Montage en onderhoud zijn kostbare werkzaamheden, zeker met apparatuur die kortere levensduur heeft dan de primaire assets (schakelapparatuur, transformatoren, etc). Dus hoe zorg je dat je dit toch kunt minimalizeren?

* Het net ligt door heel Nederland en heeft veel stations. Sommigen functioneren al meer dan 20 jaar probleemloos, heeft het wel nut om die ook te digitaliseren?

* De locaties van assets kunnen ver uit elkaar liggen, dus wil je het aantal bezoeken op locatie beperkt houden.

* Connectiviteit tussen de assets en de centrales moet voor lange tijd betrouwbaar werken. Hoe kies je daar de juiste oplossing voor?

* Leveranciers van onderdelen (assets) bieden hun eigen SLA's en hun eigen tools om hun producten te onderhouden. Hoe zorg je ervoor dat je die uniform in je bedrijfsvoering kunt integreren?

 

 

Dit zijn actuele, kritische vragen die nu in de energiesector spelen en het is ontzettend leuk om daarover mee te mogen denken in mijn huidige klus bij Alliander. In het applicatiebeheer team bij Operationele Techniek (OT) is veel ruimte voor innovatie. Dat is bijzonder, want het is een streng beveiligde omgeving waar iedere aanpassing op de assets een risico kan zijn voor storingen of uitval op het net. Door deze digitalisering groeit ook de vraag om automatisering en bijvoorbeeld lifecycle management, wat wij bij Infiniot graag met beide handen aanpakken! 


Bekijk alle posts van Pepijn